/ Barcelona 2014 /

Tankar från Barcelona!

 
Det finns massvis med grejer här i Barcelona som utmärker sig och får en att tänka:"wow! Så här är det inte hemma i Sverige, åtminstone inte i Skellefteå!". Redan första dagen då vi kom hit så slog det mig. 
 
Utsikten från våran lägenhet är inte direkt speciell, höghus och en lekpark med skrikande barn liksom.. Men, det är väldigt många barn som leker där, hela tiden, till och med sent på kvällen! Tanken var alltså:"går dessa barn inte och lägger sig klockan åtta?". Hela familjer sitter här ute, det verkar ha väldigt trevligt det kan jag inte neka, men så sent som vid 10-11 tiden brukar de gå in och på helgerna händer det att klockan slår 12! Tycker att det är intressant hur en sån vanlig grej som att - som liten gå och lägga för att sova vid 7-8, kanske 9 om man hade tur, är så icke aktuellt här! 
 
Trafiken - Folk kör som idioter! Förstår inte hur folk kan hålla sig i skinnet och INTE köra rakt in i den första och tjugofemte bilen/mopeden som tränger sig in och tar över två filer för sig själv så man inte tar sig förbi, blir rosenrasande av att bara sitta i baksätet och titta på, kan inte tänka mig hur det hade gått till ifall det var jag som satt bakom ratten. Samtidigt som det är helt galet när folk kör 80km/h på en väg som skulle vara max 60km/h och med halva hälften mängd bilar, så tycker jag att det är coolt hur få olyckor som händer i stora staden! Det må hända oftare än vad jag ser men är ändå ofta i stortrafiken och åker när vi har en bit hem till lägenheten. Det är intressant hur nästan hela samhällets trafik är med på denna oskriva lag som jag skulle vilja kalla det, att det funkar trots att det knappt finns vägskyltar! Det händer någon enstaka gång man ser att det står 30 i en stor cirkel på vissa vägars infarter men observera sällan! Trafikljusen därmed övergångljusen går per automatik villket jag tycker är negativt när jag väl står där och ska gå över gatan men när jag väl tänker efter så är det ju ändå ganska likt som hemma förutom att vi måste stå och vänta i en evighet om man inte trycker på knappen som man inte ser om det lyser att det är klickat eller inte så man står där som en dum fågel.
 
Återkommer! Kram